Tuesday 23 December 2014

Proses penghasilan Arca Perakman

Bahan yang digunakan untuk menghasilkan arca Perakman adalah tanah. Tanah tersebut diuli dan dibentuk dengan menggunakan tangan sehingga membentuk wajah Perakman seperti gambar dibawah ini. Dengan hanya satu wajah saya dapat membentuk lima wajah yang berlainan ekspreasi. prosesnya adalah dengan mengubah bentuk asal kepada beberapa bentuk yang lain.
  





 

Seterusnya, proses membuat acuan yang dimulakan dengan menghasilkan sebuah kotak bagi mengisi POP didalam kotak tersebut. Ukuran adalah mengikut saiz besar atau kecil objek yang hendak dihasilkan.




Letakkan POP kedalam bekas yang berisi air dan dicamprkan sehingga sebati. Kemudian tuangkan POP yang telah dicampur kedalam kotak acuan.





Setelah POP kering, buka acuan tersebut bagi proses mengorek atau mengeluarkan tanah daripada acuan dapat dilakukan. Proses pembakaran antara proses yang boleh dilakukan bagi mengeluarkan tanah daripada acuan.


Terdapat dua puluh bijih timah telah digunakan dan dibakar bagi memenuhi ruang pada acuan. Ini merupakan proses membakaran bijih timah sedang berlaku.



Bijih timah yang telah cair akan dituang kedalam acuan. Proses ini perlu dilakukan dengan berhati-hati kerana bijih timah yang dibakar masih dalam keadaan panas.







Seterusnya adalah proses terakhir iaitu proses memecahkan acuan bagi melihat hasilnya.



Hasil yang telah siap dan sempurna.







No comments:

Post a Comment